امروز: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنه ای به حقوق

حذف معیارهای علمی:مسیری برای نابودی ساحت عدالت (بررسی وضعیت اموزش وکلای فرانسه، آمریکا و بریتانیا)

یادداشت های حقوقی تاریخ انتشار: 24/05/21 بدون نظر   643 بازدید

اندازه فونت    
حذف معیارهای علمی:مسیری برای نابودی ساحت عدالت (بررسی وضعیت اموزش وکلای فرانسه، آمریکا و بریتانیا)

دکتر وحید قاسمی عهد نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود چنین نوشت:

با توجه به بند ه ماده 6 لایحه استقلال کانون وکلا، اگر بگوییم، آموزش مستمر وکلا جز تعهدات ذاتی وکلا و یخشی از تکالیف و وظایف تخصصی و قانونی کانونهای وکلا است، سخن به حقیقت گفته ایم. برای درک بهتر آموزش مستمر وکلا، شایسته است مروری بر تجربه سایر کشورهای صاحب حقوق داشته باشیم. برای بررسی اهمیت آموزش مستمر در حوزه وکالت مقررات سه کشور تاثیر گذار را بررسی می کنیم:
1. فرانسه:
در فرانسه، با توجه به دگرگونی های اجتماعی و تغییرات پی در پی قوانین و مقررات و لزوم اطلاع و آگاهی از تحولات قانونی، وکلای دادگستری ملزم شرکت در آموزش مداوم و مستمر می باشند. این آموزش های مستمر توسط Conseil National des Barreaux (CNB) تعیین و برنانه ریزی می شود. شورای ملی وکلای دادگستری، نهاد نظارتی ملی وکلا، نماینده منافع شغل وکالت، مسوول تعیین شرایط و ضوابط پذیرش کارآموز و تنظیم کننده مقررات و کدهای اخلاقی حوزه وکالت است. این شورا به عنوان یکی از دیگر از وظایفش الزامات را برای ادامه آموزش برای وکلا تعیین می کند.
شایان ذکر است که عدم انجام مقررات آموزشی می تواند منجر به تعقیب انتظامی و وکیل و حتی از دست دادن پروانه و شهرت حرفه ای او گردد.

2. آمریکا:
موافق مقررات کانونهای وکلای ایالتی ، وکلا موظف به شرکت در برنامه‌های آموزشی مستمر حقوقی یا Continuing Legal Education (CLE) می باشند. این آموزش ها با هدف به‌روز نگاه داشتن وکلا در برابر تحولات اجتماعی، وضع قوانین جدید، توسعه و تغییرات در قوانین و مقررات برگزار می شود؛ همچنین، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و اصول اخلاقی و حرفه‌ای نیز جز اهداف این‌ نوع آموزشها است. در ایالات مختلف، مقررات مربوط به CLE تا حدی متفاوت است. در اکثر ایالات، وکلا جهت حفظ پروانه وکالت و رهایی از تعقیب انتظامی ملزم به شرکت در چنین دوره هایی می باشند. این دوره ها مشتمل بر کلاس‌ها، سمینارها، و کنفرانس‌های حقوقی، مطالعه مقالات و کتب حقوقی مرتبط، و شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین می باشند.
عدم توجه به چنین الزامات اموزشی می تواند منجر به تعقیب انتظامی و از دست دادن پروانه وکالت گردد.

۳بریتانیا:(انگلستان و ولز)
در بریتانیا، سالیسیتر ها همچنین ملزم به شرکت در برنامه های توسعه حرفه ای مستمر (CPD) هستند که مشابه آموزش حقوقی مستمر (CLE) در ایالات متحده است. توسعه حرفه ای مستمر با یادگیری و آموزش برای سالیسیتر ها الزامی است. مرجع تنظیم مقررات وکلا (The Solicitors Regulation Authority or SRA) به عنوان ریگلاتور و تنظیم گر نهاد وکالت ، الزامات  CPD را برای وکلا در انگلستان و ولز، از جمله تعداد ساعات CPD و سرفصل ها و…را تعیین می کند.
مرجع تنظیم مقررات وکلا (SRA)، که مقررات وکلا را در انگلستان و ولز تنظیم می کند، این اختیار را دارد که اقدامات نظارتی را علیه وکلایی که از الزامات CPD پیروی نمی کنند، انجام دهد. این ممکن است شامل اخطار، جریمه یا سایر اقدامات انضباطی باشد. همچنین، در موارد جدی عدم رعایت یا نقض مکرر، ممکن است پروانه وکالت وکیل تعلیق یا لغو شود.
حال در ایران، که ضعف آموزش عالی و توسعه نامتوازن انسانی مبرز و انکار ناپذیر است و برخی از شرکت کنندگان با نمره بسیار پایین پذیرفته شده اند  گروهی تلاش می کنند با اختراع روشهای افراطی  و علم گریزانه نهاد عدالت را به ویرانی رهنمون سازند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه