امروز: ۱ آبان ۱۴۰۳
روزنه ای به حقوق

ارزش منصفانه آزادی و حق برابری فرصتها: مروری بر عملکرد کانون وکلای دادگستری مرکز

یادداشت های حقوقی تاریخ انتشار: 22/12/16 بدون نظر   766 بازدید

اندازه فونت    
ارزش منصفانه آزادی و حق برابری فرصتها: مروری بر عملکرد کانون وکلای دادگستری مرکز

دکتر وحید قاسمی عهد

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

کانون وکلا یکی از دموکراتیک ترین نهادهای مدنی ایران است. نهادی خود انتظام که هماره دخالت هر نهادی را مخالف نظم دموکراتیک خود و ارزش ذاتی خود یعنی استقلال می داند. «آزادی » و «برابری» ارزشهای مشترک جوامع دموکراتیک است. بر فرض اینکه دخالت های بیرونی را حذف کنیم ، پرسش این است که از این حیث کانون وکلا چگونه این ارزشهای والا پاس داشته است. در بادی امر انتخابات آزاد نشانه ارج نهادن بدین ارزش هاست. اما، نگاه منصفانه و منطقی به عملکرد این نهاد در دوره های اخیر نشان می دهد که چگونه این ارزشها و هنجارهای ریشه ای رو به افول و خموشی نهاده و از دموکراسی صنفی تنها پوسته ای بی مغز باقی مانده است. چه، خط فارق ژرفی بین «آزادی» و«ارزش آزادی» وجود دارد. توزیع نابرابر و غیر منصفانه مواهب و خیرات صنفی بین خودی ها و محرومیت دایمی ناخودی ها از هر گونه امتیاز صنفی نه تنها نوعی «آپارتاید صنفی»، تبعیض و «نابرابری» را پدید آورده است بلکه همین نابرابری، «ارزش منصفانه آزادی ها» رانیز به نحو آشکاری را به تباهی رهنمون ساخته است. افزون بر این هنامی که ساختارهای بنبادین یک جامعه نامنصفانه  است برایند ان نیز نا منصفانه  و نا عادلانه می باشدو

اصولا در پروسه انتخابات با دو گروه انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان مواجهه ایم. انحصار طلبی صنفی در دور های اخیر موجب شده که صرفا بخشی از وکلا امکان بهره مندی از مواهب و خیرات صنفی را داشته باشند و بر این پایه سایر وکلا، علیرغم شایستگی و توانمندی خود، از موهبت دیده شدن و ارزیابی توانمندی هایشان محروم می شوند. پیامد این این وضع نامیارک آن است که  ایشان یا رغبتی به انتخاب شدن نشان نمی دهند یا به عنوان داوطلبی از پیش بازنده وارد انتخابات می شوند.

از سوی دیگر نیز، انتخاب کنندگان نیز در پرتو این نابربری ها، فرصت شناخت و ارزیابی داوطلبان را از دست می دهند. به تعبیر دیگر شاید انتخابات کانون وکلا آزاد تلقی شود اما، تردیدی نیست ارزش این آزادی منصفانه نیست.

حال برای برون رفت از این وضعیت ناعادلانه، گزیری جز اجرا و تضمین حق برابری فرصتهای صنفی نیست. حقی که به موجب آن همه وکلایی که تمایلی به مشارکت در امور صنفی دارند، بتوانند بدون هیج تبعیضی در ارکان کانون بکار گرفته شوند. د کنار بخشی از هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز که قویا و عمیقا به این حق باور دارند، مطالبه گری وکلا نیز می تواند به ثمر رسیدن این برنامه وتضمین این حق یاری رسان باشد.

1401/09/25

 

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه